1. Dzień Babci i Dziadka
Każdego roku w styczniu nasze przedszkole przygotowuje się do Dnia Babci i Dziadka. Dzieci przygotowują program artystyczny (wiersze, piosenki, inscenizacje), dekorują sale zajęć oraz wykonują niespodzianki dla swoich dziadków. Również w tym roku szkolnym dzieci z poszczególnych grup zaprosiły swoje babcie i swoich dziadków w dniu ich święta do przedszkola, ale tym razem nauczyciele z dziećmi (oprócz części artystycznej) zaproponowali dziadkom aktywne spędzanie czasu w przedszkolu. Babcie i dziadkowie wspólnie z dziećmi wykonywali ćwiczenia gimnastyczne, brali udział w konkursach i zabawach oraz tańcach. Uroczystoci te odbywały się pod hasłem:
I grupa: „Dzień Babci i Dziadka bawimy się razem”
II grupa: „Ćwiczyć każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej ale zawsze z pasją”
III grupa: „Zimowe zabawy z dziadkiem i babcią”
IV grupa: „Choć już trochę latek mamy, to z wnukami wciąż hasamy”
Scenariusz spotkania z okazji Dnia Babci i Dziadka
Grupa: II „Zajączki” 4 - latki
Data: 22.01.2014r.
Motto spotkania: W karnawale same bale z babcią i dziadkiem bawię się wspaniale!
Temat: Ćwiczyć każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej, ale zawsze z pasją.
Cele:
Przebieg spotkania
1.Rymowanka „Pięknie się kłaniamy…” – powitanie licznie zgromadzonych gości.
2.Piosenki i wiersze dla „Dziadków” popisy dzieci (wnucząt) .
3.Gimnastyczna wyliczanka „Na raz – przysiad, na dwa…” – wstępem i zachętą dla babci i dziadka do włączenia się do wspólnych zadań ruchowych.
4.Zestaw zabaw ruchowych „Ćwiczyć każdy może…”
5.Zabawa uspokajająca i organizacyjna „Marsz przedszkolaków” w rytmie muzyki marszowej granej na akordeonie przez babcię.
6.„Moja babcia gra i śpiewa” występ solowy babci z pasją, zaproszonie gości do wspólnego śpiewania przy akordeonie.
7.Wyśpiewane życzenia – serdeczności i prezenty od wnucząt ukochanym babciom i dziadkom.
8.„Czym chata bogata…” – słodki poczęstunek „Przytulanki” i „Przymilanki”.
Przygotowały i prowadziły:
Ewa Gubała , Ewa Kulik
Scenariusz spotkania z okazji Dnia Babci i Dziadka
Data 21.01.2013r.
Grupa: I Niedźwiadki 3 – latki
Temat: Dzień Babci i Dziadka – bawimy się razem.
Cele:
Przebieg uroczystości:
Przygotowała i prowadziła : Anna Krasicka
Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka
Data:23.01.2014r.
Grupa:4-5 latki
Temat:„Choć już trochę latek mamy, to z wnukami wciąż hasamy”
Cele:
- czerpanie radości z możliwości sprawiania niespodzianki najbliższym osobom;
- wdrażanie dzieci i dorosłych do rozumienia znaczenia ruchu dla zdrowia;
- nabywanie umiejętności ładnej, wyraźnej recytacji wierszy;
- przełamywanie nieśmiałości do występów na uroczystościach grupowych.
Metody:
-słowna
-czynna
Formy pracy:
-indywidualna
-zbiorowa
Środki dydaktyczne: wiersze S. Błaszczyk” Na różne okazje”, fragmenty wierszy A.Surowiec, przybory gimnastyczne, płyta CD „Tropiciele”.
Przebieg uroczystości:
I.Powitanie przybyłych na uroczystość gości.
Z grzeczniutkim ukłonem, z uśmiechem radości ,
witamy serdecznie zebranych tu gości.
Kochane Babcie, kochani Dziadkowie!
Przy dzisiejszym święcie życzymy Wam zdrowia
i szczęścia najgoręcej.
Wiele cierpliwości, co dzień dużo siły,
pogody , radości i uśmiechów miłych.
Pieniędzy- a jakże, a kłopotów wcale,
w poście zaś powagi, zabaw w karnawale.
Ciepłych butów w zimie, w lecie dużo słońca…
można by Wam życzyć i życzyć bez końca.
Piosenka „Babcia jest od bajek, dziadek od zagadek” (płyta CD „Tropiciele” nr 27).
Babciu! Dziękuję Ci za uśmiech,
za troskę , za oddanie,
zawsze będę pamiętać,
ile zrobiłaś dla mnie.
Dzisiaj jest Twoje święto,
więc chcę Cię ucałować,
i mój uśmiech radosny
z serca Ci podarować.
A mój dziadek umie tyle,
że uwierzyć trudno w to,
czego dotknie się na chwilę,
jak zegarek będzie szło.
Dziadek wszystko zrobi dla nas,
z tej pomocy każdy rad,
dziadek strasznie jest kochany,
więc niech żyje nam sto lat!
„Karuzela”- zabawa ruchowo- taneczna w kole z babciami i dziadkami.
Jest tyle słów przeróżnej treści,
i właśnie dobrać je spróbuję-
i myślę, że w jednym to się streści,
co chcę wyrazić- to dziękuję!
Może to mało i zbyt skromnie,
lecz właśnie skromność nam pasuje,
z całego serca i ogromnie
za wszystko Babciom i Dziadkom dziękuję!
Wszystkie dzieci razem:
Zdrowia, szczęścia i słodyczy,
dziadkom dzisiaj wnuczki życzą.
Niech Wam życie płynie miło,
żeby trosk Wam też ubyło.
To nie koniec życzeń jeszcze,
emerytury życzymy Wam większej,
na zakupy i podróże
i te małe i te duże.
Przyjmijcie też od nas
te skromne upominki,
niech one sprawią,
że będziecie mieli wesołe minki.
Dzieci wręczają babciom i dziadkom wykonane przez siebie prezenty.
II. Wspólne zabawy i gry sportowe wnuków z babciami i dziadkami.
Zanim dziś się pożegnamy, do zabawy zapraszamy.
Mottem naszego dzisiejszego spotkania jest bowiem hasło: „ Chociaż trochę latek mamy, to z wnukami wciąż hasamy”.
Nauczycielka informuje, że w dalszej części spotkania odbędą się zabawy sportowe i zaprasza serdecznie babcie i dziadków do aktywnego udziału w konkursach.
Przygotowane zostały następujące konkurencje:
1. Rzut woreczkiem do kosza.
2. „Gorąca piłka”- podawanie piłki w dwóch rzędach górą i dołem .
3. Budowanie wieży z klocków w dwóch zespołach na czas.
4. Wyścigi z woreczkami na głowach.
5. Podbijanie piłki nogą przez dziadków.
6. „Wachlarzyki”- składanie przez babcie na czas kartek w wachlarzyki.
7. „ Wyścigi wężów”- slalom między chorągiewkami babć i dziadków i wnuków w dwóch rzędach.
Drużyny mogą składać się z babć, dziadków, albo mogą być mieszane babcie i dziadkowie albo babcie i dziadkowie razem z wnukami.
Konkurencje przerywane są zabawami ruchowymi ze śpiewem.
Na koniec zaplanowaliśmy wspólne zabawy babć, dziadków i wnuków z chustą animacyjną
III.Zakończenie: słodki poczęstunek i pożegnanie przybyłych na uroczystość gości.
Opracowała: Anna Surowiec, Ewa Królikowska
2. Zajęcia otwarte dla rodziców
Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców
Data:25.02.2014r.
Grupa:4-5 latki
Temat: Zabawy ruchowe z wykorzystaniem metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.
Cele:
Dziecko:
- rozumie znaczenie ćwiczeń i zabaw ruchowych dla prawidłowego rozwoju całego organizmu;
- ma świadomość własnego ciała;
- orientuje się w przestrzeni;
- współdziała z partnerem;
- ma poczucie własnej wartości i pewności siebie.
Metody:
- słowna
- czynna
Formy:
- zbiorowa
Środki dydaktyczne: chusta animacyjna,, płyta CD z piosenką „Wiewióreczka”.
Przebieg zajęcia:
1.Powitanie gości przez prowadzącą:
Witam wszystkich którzy przybyli,
będziemy się razem fajnie bawili.
2. Wprowadzenie do zajęcia ruchowego: śpiew do piosenki „Głowa, ramiona, kolana, pięty..”
3. „Powitanie ciałem”- uczestnicy zabawy stoją naprzeciwko siebie i „witają się” czołem, dłońmi, palcami, łokciami, kolanem.
4. Relacja opiekuńcza ”z”:
a) „ Spójrz na mnie”- dziecko leży na plecach na dywanie, rodzic w klęku rozwartym obejmuje nogami ciało dziecka. Nachylając się zagląda w twarz dziecka raz z prawej, raz z lewej strony.
b) „Pływanie”- rodzic leży na plecach na dywanie, a dziecko leży na nim przylegając do niego ciałem. Rodzic przesuwa się po podłodze do przodu i do tyłu.
c) „Bagaż”- dziecko trzyma się mocno nogi rodzica, a rodzic próbuje przemieszczać się po sali.
d) „Relaks”- dziecko siedzi na dywanie przed rodzicem, który masuje mu plecy analogicznie do wypowiadanych słów:
Idą konie, idą słonie
Idzie pani na szpileczkach
Idzie pan w trampeczkach
Idzie szczypaweczka
Słonko świeci
Płynie rzeczka
Pada deszczyk
Czujesz dreszczyk?
5. Relacja „przeciwko”:
a) „Przepychanie”- dziecko i rodzic siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać.
b) „Przepychanie dłońmi”- dziecko i rodzic siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym naprzeciwko siebie, dłonie oparte o dłonie partnera, dziecko i rodzic przepychają się dłońmi.
c) „Paczka”- dziecko zwija się w kłębek a rodzic próbuje je „rozwinąć”.
d) „Uwięziony”- rodzic obejmuje dziecko i mocno trzyma, a dziecko próbuje się wyswobodzić.
6.Relacja „razem”:
a) „Waga”- dziecko i rodzic stoją naprzeciwko siebie i trzymają się za ręce, naprzemiennie siadają i wstają.
b) „Rowerek”- rodzic i dziecko leżą na plecach, stopami opierając się o stopy partnera i kreśląc kółka jadą „rowerem”.
c) „Taczki”- rodzic łapie za nogi dziecko leżące na kocyku i „prowadzi” je jak taczkę.
d) „Tunel”- rodzice tworzą tunel w klęku podpartym, a dzieci przechdzą pod „tunelem”
7. Zabawy z chustą:
- robimy „wiatr”;
- chodzimy „pod parasolem”;
- zawijamy się w „naleśnik”.
8. „Tańcząca wiewióreczka”- rodzice i dzieci tańczą w parach w rytmie piosenki. Podczas refrenu tańczą w parach, każdy rodzic ze swoim dzieckiem w rytmie walczyka, kujawiaka i krakowiaka.
9. Na zakończenie ćwiczeń każdy uczestnik napiję się wody „relaksacyjnej’ z cytryną.
10. Prowadząca dziękuje rodzicom i dzieciom za przybycie i wspólną zabawę.
Opracowała: Anna Surowiec
3. Konkursy z cyklu „Mamo, Tato, pracuj ze mną”
Konkursy z cyklu „Mamo, Tato, pracuj ze mną” organizowane są w naszym przedszkolu od 2005 r. W każdym roku szkolnym organizujemy 2 lub 3 konkursy, których uczestnikami są nasi rodzice i dzieci. Prace przygotowywane są przez całe rodziny w domu. Tematyka konkursów dostosowana jest do rocznych zadań przedszkola. W tym roku szkolnym celem naszych konkursów jest ruch i zdrowie.
W roku szkolnym 2013/2014 zorganizowaliśmy 2 konkursy wewnątrz przedszkolne z cyklu „Mamo, Tato pracuj ze mną”.
Zapraszamy Rodziców i Dzieci
do uczestnictwa w kolejnej edycji konkursu z cyklu
„Mamo, Tato pracuj ze mną”
pt. „Moja Sportowa Rodzinka”
Cele:
Warunki konkursu:
Przebieg konkursu:
Organizatorzy: Anna Fionik i Anna Krasicka
Zapraszamy
Rodziców i Dzieci
do uczestnictwa w konkursie literackim z cyklu
„Mamo, Tato pracuj ze mną”
pt. „Sport to zdrowie”
Cele:
Warunki konkursu:
Przebieg konkursu:
Organizatorzy: Anna Fionik i Anna Krasicka
4. Festyn Rodzinny
W miesiącu maju każdego roku organizujemy Festyn rodzinny, który jest uwieńczeniem całorocznej pracy przedszkola. Na całe rodziny czeka moc atrakcji i dobrej zabawy oraz dużo zadań sportowych. Wiele radości i uśmiechu wywołuje współzawodnictwo dzieci – rodzice – nauczyciel. Nie ma przegranych bo wszyscy znakomicie się bawią „przeciągając linę” czy kręcąc „hula – hop”.
Sportowe spotkanie rodzinne przebiega z zastosowaniem metody stacjonarnej.
Goście festynu mogą korzystać z propozycji zajęć ruchowych pogrupowanych w sfery:
Celem tych spotkań jest integracja dzieci, rodziców, nauczycieli.
5. Olimpijka Przedszkolaka
Każdego roku najstarsze przedszkolaki uczesniczą w Olimpijce Przedszkolaka, podczas której swoje umiejętności ruchowe prezentują zarówno dzieci , jak i rodzice. Olimpijka jest organizowana w sobotę, jest więc dobrym przykładem aktywnego spędzania czasu dzieci z rodzicami.
Przedszkole Samorządowe nr. 45 "Chatka Kilkulatka"
ul. Gen. Stanisława Sosabowskiego 6
(dawna ul. 27 Lipca 8)
15 - 182 Białystok
tel. 85 675 04 00