Nadrzędnym celem naszej pracy jest dbałość o wszechstronny rozwój osobowości dziecka i jego zainteresowań. Mamy świadomość, że każde dziecko jest niepowtarzalne i rozwija się we własnym tempie, dlatego zapewniamy odpowiednie warunki, które zaspokajają jego indywidualne potrzeby.
Istotną rolę w realizacji tych treści odgrywają:
1. Programy wychowania przedszkolnego:
„Zbieram, poszukuję, badam”, Dorota Dziamska i Marzena Buchnat;
Nadrzędnym celem edukacji przedszkolnej wg autorek programu „Zbieram, poszukuję, badam” jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie zorganizowanych działań edukacyjnych, przyczyniających się do aktywnego nabywania przez nie doświadczeń, wyzwalanie w dziecku postawy twórczej, zdolnej do specyficznego spostrzegania, interpretowania i przekształcania otaczającej rzeczywistości. Zgodny z nową podstawą programową 2017r. program stanowi podstawę do planowania pracy z dziećmi od najmłodszej do najstarszej grupy wiekowej.
„Dziecięca matematyka”, Edyta Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska
Jest to program, którego celem jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych, ćwiczenie odporności emocjonalnej dziecka oraz budowanie pozytywnego obrazu samego siebie. Metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej sprzyja również stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, przygotowuje do nauki matematyki w szkole.
„Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu”, Magdalena Appel, Joanna Zarańska, Ewa Piotrowska
2. Projekty opracowane przez nauczycieli przedszkola:
„Fun with the book in English”- Innowacja Pedagogiczna.
Głównym założeniem innowacji jest rozbudzanie zainteresowania językiem angielskim wśród dzieci, kształtowanie umiejętności rozumienia ogólnego sensu krótkich opowieści, poszerzanie i utrwalanie słownictwa, uatrakcyjnienie sposobu obcowania z językiem angielskim w przedszkolu.
„Muzyczna gimnastyka ciała, buzi i języka”- program zajęć logorytmicznych.
Głównym założeniem logorytmiki, jest wykorzystanie słowa lub muzyki w połączeniu z ruchem, dla realizacji określonych celów, między innymi: wspieraniu we wszechstronnym rozwoju funkcji poznawczych, pomocy w przezwyciężaniu lęku i nieśmiałości, rozwijania uwagi słuchowej, wrażliwości muzycznej oraz poczucia rytmu i tempa, a także umiejętności panowania nad własnym ciałem, pracy nad płynnością wypowiedzi nauki prawidłowego oddechu oraz usprawniania aparatu artykulacyjnego.
„Ziemia – mój dom” – projekt ekologiczny.
Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych wspierających dzieci w rozumieniu potrzeby dbania o najbliższe środowisko poprzez modelowanie właściwych postaw i nawyków już od najmłodszych lat. Budowanie szacunku do piękna otaczającej przyrody oraz właściwa segregacja odpadów niewątpliwie jest jednym z istotnych elementów dbania o Ziemię – nasz dom.
„Popołudnia z Kicią Kocią”- projekt czytelniczy.
Projekt czytelniczy „Popołudnia z Kicią Kocią” ma uświadomić dzieciom jak wielka może być radość ze słuchania bajek w przyjaznym, bliskim gronie. Ponadto, projekt ma na celu: wspomaganie rozwoju mowy poprzez przyswajanie intonacji, melodii języka i wzbogacanie zasobu słownictwa, dostarczenie wiedzy o otaczającym świecie, wzorów właściwego zachowania oraz przybliżenie wartości książki, uczenie szacunku do niej, budzenie pozytywnych skojarzeń związanych z czytaniem.
3. Programy własne:
"Otwórzmy serca" - program pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji rodzinneji materialnej
Program ma na celu organizację pomocy i opieki dzieciom z rodzin ubogich, rozbitych, niewydolnych wychowawczo oraz zagrożonych patologią społeczną, ochronę i promowanie praw dziecka, udzielanie rodzicom wsparcia w wykonywaniu zadań opiekuńczych i wychowawczych.
„Rozbiegane stópki”- program zajęć muzyczno-ruchowych z elementami gimnastyki korekcyjnej
To interesująca propozycja powrotu do zapomnianych dawnych gier i zabaw podwórkowych, których zaletą jest możliwość szybkiego i sprawnego ich przeprowadzenia, poniważ nie wymagają stosowania wielu przyborów. Program „Kapsel” nie stanowi katalogu zamkniętego. Jest on systematycznie wzbogacany o nowe zabawy i gry proponowane przez rodziców, dzieci uczęszczających do przedszkola oraz pracowników placówki.
„Ratujemy bo umiemy!”- program pierwszej podstawowej pomocy przedmedycznej dla dzieci w wieku 5-6 lat
Głównym celem programu jest uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi w zakresie niesienia im niezbędnej pomocy w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz wspieranie w nabywaniu podstawowych umiejętności udzielania i wzywania pomocy.
4. Programy edukacyjne i profilaktyczne realizowane na terenie przedszkola (opracowane przez inne podmioty):
„Z kulturą mi do twarzy”- Międzynarodowy Projekt Edukacyjny
Głównym celem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat wartości oraz promowanie kultury w szerokim zakresie, tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
5. Akcje i kampanie:
6. Prowadzimy zbiórkę:
Przedszkole Samorządowe nr. 45 "Chatka Kilkulatka"
ul. Gen. Stanisława Sosabowskiego 6
(dawna ul. 27 Lipca 8)
15 - 182 Białystok
tel. 85 675 04 00